سکوت در چالش‌ها و بی پاسخ گذاشتن شبهات رویه‌ای است که گویا در اداره‌کل میراث فرهنگی استان فارس به ارث می‌رسد در حالی که این سازمان برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی- تاریخی و ارائه برنامه‌های خود باید بیشترین تعامل را با رسانه داشته باشد.
کد خبر: ۱۰۳۷۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳ 05 April 2022

تابناک فارس به نقل از فارس: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اصلی ترین نهاد برای حمایت و توسعه ظرفیت های جذب گردشگر و رشد اقتصاد گردشگری است.

میراث های تاریخی و فرهنگی استان در قالب بناها، آداب و رسوم و دست ساخته های بومی و محلی این دستگاه اجرایی قرار گرفته و میراث فرهنگی وظیفه دارد هم در حفظ آنان بکوشد و هم در سطح ملی و بین المللی به معرفی آنها بپردازد تا زمینه ترغیب گردشگران به بازدید از آنان فراهم شود.

چنین مجموعه‌ای باید بیشترین تعامل را با رسانه ها برای معرفی جاذبه های گردشگری، ارائه خدمات و توضیح در مورد اقدامات خود داشته باشد.

از سوی دیگر قاطعیت و صراحت در اظهار نظر از لازمه های دستگاه متولی حفظ میراث های فرهنگی است. اداره کل میراث فرهنگی باید قدرت و شجاعت لازم را در حفظ میراث های تاریخی و فرهنگی داشته باشد و بتواند به خوبی و وضوح در مورد آنها اظهار نظر کند.

اما در حال حاضر، در استان تاریخی فارس که از غنی ترین نقاط کشور در ظرفیت های تاریخی و فرهنگی و جذب گردشگر است، متاسفانه رویه سازمان گردشگری از سالهای قبل تا کنون، سکوت در شبهات و مسائل پر چالش و عدم تعامل با رسانه ها بوده است.

این اداره کل نه در دوره مدیریت کنونی و نه در 2 دوره پیشین، پاسخگوی سئوالات متعدد رسانه ها در خصوص چالش های بزرگی چون مسئله هتل آسمان و ثبت جهانی ارگ کریمخان، تفکیک بافت تاریخی شیراز از بافت فرسوده نبوده است و همچنان بنای این نهاد بر عدم شفاف سازی و پاسخگویی است.

در حالی که تعیین تکلیف وضعیت برج سر به فلک کشیده آسمان و مجموعه زندیه به اظهارنظر قاطع و پیگیری های میراث فرهنگی بستگی دارد، اما بیش از 20 سال است که این زخم بر پیکره فرهنگ و اقتصاد کشور باقی مانده و برای بهبود آن اقدامی انجام نمی شود.

 

در حالی که تنها با ارسال یک نامه و درخواست از دستگاه قضا، این چالش بالاخره پس از 20 سال می تواند تعیین شود، اما همچنان موضع میراث فرهنگی سکوت و روی زمین ماندن این مسئله است.

یا در موضوع طرح 57 هکتاری و سامان دهی به بافت فرسوده اطراف حرم، بارها رسانه ها از این اداره‌کل درخواست اظهارنظر و پایان دادن به شبهات را داشتند اما هر بار با سکوت و پاسخگو نبودن این سازمان رو به رو شده اند و تداوم این سکوت سبب شکل گیری شبهات، شایعات و افزایش نگرانی ها حول محور بافت تاریخی شده است.

امثال این چالش‌ها و بی توجهی و سکوت میراث فرهنگی استان بسیارند و این سازمان ید طولایی در بی پاسخ گذاشتن رسانه ها دارد، در حالی که با توجه به ماهیت و وظیفه ای که بر عهده دارد، این اداره کل بیشترین تعامل را باید با رسانه ها داشته باشد.

در حالی که تصور می شد در دوره مدیریتی جدید سیاست این سازمان نیز تغییر کند، اما به نظر می رسد این یک رویه نهادینه شده در میراث فرهنگی است که از دوره ای به دوره دیگر ارث می‌رسد و تغییری در آن دیده نمی شود.

شفاف‌سازی نکردن و فرار از پاسخگویی در عصر رسانه، چالش بزرگی است که قربانی اصلی آن، مراکز تاریخی و فرهنگی و رشد و توسعه اقتصاد گردشگری و فعالان این بخش است.

در شرایطی که پاسخگویی و تعامل با اصحاب رسانه در صدر برنامه های استاندار فارس قرار دارد، سازمان میراث فرهنگی استان همچنان بر روند سابق می چرخد که انتظار می رود هرچه سریعتر مدیران این اداره کل، موظف به تغییر رویه و پاسخ به مردم و رسانه ها شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار